Cand vei merge spre vest si vei trece prin Franta sau, continuandu-ti calatoria, vei ajunge dincolo de Ocean, in Statele Unite, vei regasi la tot pasul povestea acestui pantof cu ciucuri. In mod clar si repetat iti va sari in ochi expresia ce leaga pe marii finantisti de pe Wall Street sau pe si mai marii avocati ai metropolelor americane de acest reper vestimentar. Daca este sa duc o comparatie locala peste Ocean, vei recunoaste un avocat american bun dupa calitatea perechii de tassel loafer pe care ii poarta, asa cum vei recunoaste un avocat care se respecta aici in functie de calitatea robei sale si a originalelor cozi de iepure purtata la acestea, iar nu a unui material inlocuitor oarecare.

Am vorbit in alte vremuri despre pantoful norvegian si despre pantoful fara siret, in mod indiscutabil veri primari ai acestui model a carui popularitate si succes a aparut in perioada de dupa cea de-a doua conflagratie mondiala. Daca asimilam un loafer sau un penny-loafer cu tot ceea ce denumim generic in Statele Unite fie generatia universitarilor aliati in celebrele fratii de ordin masculin, fie si mai vajnicii purtatori de penny loafer – tinerii luptatori contra sistemului si datatori de revolutii ad-hoc – Presley, James Dean, Paul Newman, Marlon Brando, ambele categorii au vrut pur si simplu sa statuteze “altfel”-ul in conventul social.

Cei din prima categorie, aliati inca de la nastere in caste de condus lumea, plecati catre facultati platite din banii parintilor, cu o suma de cariere gata desenate pe Wall Street sau in pozitii administrative cheie ce si-au cautat in acest tassel loafer o trecere intre pantoful din timpul facultatii si un pantof mai elegant, ca sa se incadreze in preceptele zonei de business spre care se indreptau. Modelul incumba toate aceste calitati: era comod ca un loafer clasic, mult mai elegant prin adaugarea ciucurilor si foarte versatil, dovada facand zecile de modele ce s-au vandut de la bun inceput.

Pe de alta parte, purtarea modelului in Franta anilor ’80 te integra cu succes in arealul celor de dreapta ce nici nu vroiau sa auda de noile idei socialiste: egalitate sociala, ajutor pentru saraci, idei propagate pana astazi de catre statele neo-comuniste, precum Romania. Intr-un final, noii socialisti francezi au inteles ca purtand un astfel de model, capeti locuri mai bune la restaurantele din Paris, caci chelnerii aveau tendinta sa te asimileze, datorita stilului vestimentar, cu noua protipendada. Cine neaga influenta hainelor in istoria lumii, sigur pierde pariul. Revenind la linia discutiei noastre – totusi, cum au aparut ciucurii?

Ciucurii au aparut datorita unei solicitari. La acea vreme, actor celebru, Paul Lukas, a cerut unui manufacturier de pantofi new-yorkez, Farkas & Kovacs, iar mai apoi altor doua ateliere Lefcourt din New York, respectiv Morris Bootmakers din Beverly Hills, sa-i produca o pereche de incaltari asemanatoare uneia pe care actorul o achizitionase din Europa si care prezenta o pereche de sireturi ce aveau in capetele lor cate un ciucure decorativ. Produsul finit nu a fost generat de nici unul dintre cele trei ateliere de creatie, caci fiecare, in lipsa de idei sau de capacitati tehnice, s-au adresat celui mai experimentat atelier de creatie american de la acea vreme: casa Alden din Middleseborough, Massachusetts.

Acestia au preluat un vechi model intern de mocasin si l-au adaptat cererii clientului, generand un loafer (mocasin cu toc) la care au suprapus capetele ornate ale sireturilor pantofilor adusi din Europa. Prima pereche iesea pe portile atelierelor Alden in 1952: erau in doua tonuri – alb pe caramb si deschis pe laterale. Au facut deliciul Hollywood-ului caci la nici o luna de la lansare, erau comenzi pentru o singura persoana de nu mai putin de 26 de perechi! Au fost fabricati in toate culorile si desenele pe care ti le poti imagina.

In 1957 cei de la Brooks Brothers au comandat catre Alden prima linie pentru clientii proprii. De atunci incolo, restilizati sau in desenul lor original, insotesc cu succes atat un costum clasic, cat si o pereche de blugi alaturati unei camasi albe.