Rolul primordial al hainelor este unul functional – ele ne apara de vant, ploaie, ninsoare, temperaturi scazute sau soare. In functie de aceste coordonate, in special in mediul local, bisezonier – primavara / vara, respectiv toamna / iarna – hainele au functie aproape vitala. Functionalitatea lor se extinde pana la coordonatele comoditate si croi, in sensul in care hainele sau accesoriile purtate ar trebui sa confere o senzatie de confort sporit odata imbracate – pantofii sa fie pe masura pentru a nu crea bataturi, materialele sa fie unele din fibra naturala pentru a proteja, iar nu a dauna dermei, iar relativ la croi, acestea sa fie cat mai aproape de corp, urmand liniile acestuia, prin incadrare in masurile corecte, iar nu purtarea unor haine cu doua, trei numere mai mari, respectiv unele foarte stramte.

Rolul secundar al hainelor este acela informal – arata pentru privitor incadrarea in ierarhia sociala a persoanei. Exemplul clasic in acest caz este reprezentat de uniforma si purtatorii acesteia. Fie ca este vorba de functionari publici, cadre medicale sau liber profesionisti, aceste uniforme indica, de cele mai multe ori, profesia si / sau ocupatia persoanei. In mediul business, uniforma este reprezentata de variatiunea costum bleumarin / costum gri. Acest fapt pentru ca tocmai mediul business impune o astfel de rigoare. Transmiterea increderii se face in prezenta unor culori de baza, care sa nu epateze. Ideea de costum, ca si idea de smoching, tine de egalizarea vizuala a participantilor la conjuctura predeterminata.

Zona uniformelor, fie ele cele clasice sau zona de business, este zona de putere, in care autoritatea de emanat de catre persoana se bazeaza pe o mare doza de prestanta profesionala si reputatie. Acestea sunt intretinute de un intreg arsenal de elemente de imagine care trebuiesc conservate si up-datate la perioade determinate. In lipsa acestora, perceptia publicului este una de entitate invechita, repetabila, deci alienata.

Variatiunea pe tema data sunt costumele maro si cele negre. De preferata e ca pe parcursul zilei sa nu se poarte negru. Negru ramane apanajul tinutelor de seara (black tie / white tie). Costumul de business poate avea dungi sau carouri, dar atunci este mai putin formal si duce spre zona mai putin rigida a costumelor.

La acest punct intervine rolul tertiar al hainelor: rolul estetic. Tine de fiecare dintre noi ca, odata imbracati sau pur si simplu, sprijinindu-ne pe alegerile vestimentaee sa dam personalitate tinutei. Sau si mai adecvat, sa aratam propria personalitate sau stare de spirit prin intermediul hainelor purtate. Demersul acesta pleaca de la identificarea elementelor specifice fiecaruia dintre noi. Care este mediul in care activam? Spre ce medii de actiune ne indreptam in fiecare zi? Ce culoare a parului, a ochilor, a pielii posedam? Care este constitutia noastra antropometrica? Sunt tot atatea intrebari cate raspunsuri trebuie sa avem pentru a construi o garderoba corecta, una care sa serveasca scopurilor noastre sociale.

Pentru a intelege in mod adecvat tinutele si accesoriile trebuie sa avem in vedere ca fiecare dintre acestea are o poveste. Fie ca este vorba de o simpla camasa sau de un pardesiu elaborat din gama warm-coat, trench sau Chesterfield coat, cunoasterea elementelor definitorii ale acestora permite alaturarea lor in mod corect si purtarea lor spre castigarea teritoriilor bine meritate de purtatorul avizat.