O prima amintire despre acest desen il am din copilarie. Il purta mama la o haina lunga, de toamna, alaturi de o esarfa inflorata. Mai tarziu, acelasi imprimeu la una dintre cravatele tatalui meu. Si nu stiu prin ce minune, cravata cu acest imprimeu i se potrivea cam la orice costum. Apoi a disparut. Am revazut imprimeul acum, dupa aproape 20 ani, revenind in mare forta la suprafata, in materialele compozite ale noilor blazere.

Frumosul la acest tip de imprimeu rezida in alternanta de alb si negru. Totul porneste, in fapt, de la matematica. Si doar asa, ca totul sa aiba o logica si o coerenta, pentru ca elementele vestimentare sau accesoriile alaturate ulterior acestui element sa fie unele argumentate. Generarea acestui imprimeu, spun unii, ca are legatura cu desenele si creatiile lui Maurits Cornelis Escher, artist grafic danez, pasionat o viata intreaga de desenele matriceale, grafica tridimensionala, explorarea ideii de orizont infinit in pictura, etc. Pe la 1922 criticii vremii ii remarca capabilitatile si ajunge in vizorul sustinatorilor si degustatorilor de arta.

Privind in urma, in istorie, gasim reprezentari de gen in multe repere arhitectonice. Unde e totusi partea interesanta a acestui imprimeu? Crearea in plan a unui spatiu bidimensional folosind alternanta de elemente geometrice rectangulare. Poate prea multa matematica pentru ora aceasta a diminetii, dar spun ca una benefica. Spre a te edifica asupra acestui gen de matrice geometrica poti privi oricand dalele de piatra pe care calci pe strada sau configuratia unui fagure din stupul de albine. Se aplica aceleasi principii ca la acest, in original, houndstooth.

Tesatura, in acest model de imprimeu, a fost reperata pentru prima data in istorie in tinuturile joase ale Scotiei. Pe liniile de productie masina de tesut coase patru fire pe fata si patru fire pe dos, in cadenta de cate doi pasi, alternand firul alb cu cel negru, rezultand imprimeul studiat astazi. La magazinul lui Alfred de Pina (1831 – 1915) locat in New York, la intersectia strazii 52 cu mai celebra Fifth Avenue s-a putut identifica de catre istoricii domeniului vestimentar in 1885 primul sacou de acest gen. Dupa o cedare a afacerii catre fiul sau si vanzari succesive ale brand-ului, compania ajunge sa fie achizitionata de cei de la Brooks Brothers, in anii ’70.

In cealalta parte de lume, in Australia, un studiu local evidentia prin 2006 ca acest gen de imprimeu se afla pe locul trei in lista imprimeurilor recunoscute si placute de catre consumatorul de rand. Ca sa nu mai spunem ca ai sa intalnesti in zilele noastre acest gen de imprimeu la nivelul pantalonilor de bucatari profesionisti, dat fiind ca senzatia de profunzime creata de imprimeu ascunde cu succes eventualele pete rezultate in procesul de gatire a mancarii.

Peste toate, ramane, cel putin pentru mine, un imprimeu interesant si numai pentru ca incumba istorie si matematica. Sau pentru ca e un alt “altfel”, insusire la care tin, relativ la haine si nu numai. Totul e sa gasesti un echilibru la momentul purtarii, dat fiind ca acesta este un imprimeu incarcat ce nu permite alaturarea sa cu altele la nivelul camasii, cravatei sau pantalonului. In consecinta, daca vei alege un astfel de sacou, incearca sa pastrezi celelalte elemente cat mai simple.