Dupa un periplu firesc in zona de stres – viata de zi cu zi in Romania – apar invariabil manifestari de genul matretii. Raman la considerentul ca apare, cam ca orice alta afectiune din corpul uman, pe fondul unor dezechilibre interne, mai degraba decat pe fondul unor vectori legati de genetica sau de natura organica.

Acum multi ani, cand am sesizat prima data afectiunea, diagnosticul a sunat sec: dermatita seboreica. In traducere, prea mult sebuum pentru scalpul meu.  Excesul se usca si aparea matreata. Mi-au prescris Nizoral. Si apoi alte si alte tratamente din ce in ce mai agresive. Si mai scumpe. Tot ce am sesizat este ca imi cadea parul, nu ca trecea matreata. Probabil, logica era aceeasi: iei astazi un medicament care pare ca vindeca afectiunea, dar in fapt are un efect advers pentru alte functiuni, motiv pentru care ttrebuie sa iei urmatorul medicament. Si tot asa. Am renunat repede.

Fireste, in timp nivelul de stres a crescut, iar afectiuena parea ca se transforma din simpla matreata in ceva gen scalp uscat care se exfolia. Cu extindere catre zona fetei si a cefei. Nu stiu cum, intr-o zi a venit gandul bun: “De ce m-as duce la pomul laudat? Ca de o viata intreaga, atunci cand nu stii ceva, bine este sa te intorci la principii, la radacini.”

Mi-am adus aminte ca odata, demult, afectiunea de fata era tratata de combinatii de lesie si sulf. Da, sulful miroase ingrozitor in stare pura, dar industria locala farmaceutica l-a transformat intr-un produs “digerabil”. Surprinderea mea a fost sa gasesc sapun cu sulf la farmacia din colt cu echivalentul a 1,5 Ron. Da, nu e legenda. Si cumva a functionat. De fapt, a functionat in mod logic. Natura si elementele ei primare au interactionat cu afectiunea mea si au vindecat-o.

Au trecut vreo 8 ani de atunci. Stresul a disparut si el intre timp. Mi-am diversificat si gama – tot ce mai cumpar pentru igiena parului este un sampon, produs la Cluj, de catre cei de la Farmec.

Nu, nu cred in marile produse de ingrijire par. Stiu ca vand prin mesaje subliminale si apeland la emotie si sex. Nu mai sunt clientul lor de foarte multa vreme. In cel mai bun caz, rad napraznic atunci cand le aud ineptiile din reclamele TV.